Лист Міністерства освіти і науки України від 01 липня 2014 року № 1/9-343 «Про організацію навчально-виховного процесу у загальноосвітніх навчальних закладів і вивчення базових дисциплін в основній школі»
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
01 липня 2014 року № 1/9-343
Управлінням (департаментам) освіти і науки обласних,
Київської міської державної адміністрації
Інститутам післядипломної педагогічної освіти
Загальноосвітнім навчальним закладам
Про організацію навчально-виховного процесу у загальноосвітніх навчальних закладів і вивчення базових дисциплін в основній школі
Мiнiстерство освiти i науки надсилає для практичного використання методичнi рекомендацiї щодо органiзацiї навчально-виховного процесу в 2014/2015 роцi у загальноосвiтнiх навчальних закладiв, що додаються.
Просимо довести зазначену iнформацiю до вiдома керiвникiв загальноосвiтнiх навчальних закладiв та вчителiв.
Заступник Мiнiстра
П. Б. Полянський
ДОДАТКИ
Додаток 1
до листа Міністерства освіти і науки України
від 01.07.2014 № 1/9-343
Педагогічні особливості навчання учнів шостих класах
Серед новацiй 2014/2015 навчального року такi: учнi шостих класiв, якi вивчали двi iноземнi мови у п’ятому класi — продовжують вивчення за бажанням. Продовжиться, розпочате у п’ятому класi, вивчення iнформатики; передбачено посилення використання здоров’язбережувальних технологiй; пiдвищена увага придiлятиметься природничiй та екологiчнiй освiтi, оскiльки розпочнеться вивчення двох природничих дисциплiн географiї та бiологiї — важливою пропедевтичною базою для цього стало вивчення природознавства у 5-му класi.
У вiковiй психологiї дiти шостого класу потрапляють у перiод молодшого пiдлiткового вiку (з 11 рокiв). Тобто вiк учнiв 6 класу можна назвати перехiдним вiд молодшого шкiльного до молодшого пiдлiткового або початком переходу вiд дитинства до юностi.
Раннiй пiдлiтковий вiк — найскладнiший перiод у розвитку дитини. У цей час вiдбуваються рiзкi якiснi змiни, якi стосуються усiх сфер функцiонування особистостi: вiдбувається бурхливий фiзичний i розумовий розвиток, етичне i соцiальне дорослiшання, дитина має пiдвищену збудливiсть, iмпульсивнiсть, на якi накладається статевий потяг, часто неусвiдомлений.
Важливим психiчним новоутворенням раннього пiдлiткового вiку є розвиток довiльностi всiх психiчних процесiв. Учнi-пiдлiтки уже можуть самостiйно концентрувати увагу, розвивати пам’ять i мислення, регулювати власнi емоцiйно-вольовi процеси тощо.
Здатнiсть сприйняття своєрiдна: дiти сприймають оточуючi предмети i явища неточно, тобто видiляють випадковi ознаки i особливостi, що з якихось причин привернули їх увагу. Протягом навчання у шостому класi вiдбуваються кiлькiснi та якiснi змiни процесу сприйняття. Кiлькiснi змiни полягають у збiльшеннi швидкостi процесу сприйняття та кiлькостi сприйнятих об’єктiв, розширеннi обсягу їх запам’ятовування тощо. Поступово в учнiв формується здатнiсть спостерiгати явища навколишньої дiйсностi, тобто, виходячи з певної мети, помiчати їх, виявляти iстотнi деталi, з’ясовувати взаємозв’язки мiж ними.
Цi особливостi учнiвської психiки слiд враховувати у процесi навчання. Вже з перших урокiв у 6 класi учням бажано пропонувати завдання на спостережливiсть, виявлення iстотних ознак предметiв, встановлення зв’язкiв мiж кiлькома об’єктами тощо.
Пам’ять учнiв у цей час має переважно наочно-образний характер. Учнi краще запам’ятовують зовнiшнi ознаки предметiв, нiж їх логiчну змiстову сутнiсть. У пам’ятi учнiв цього вiку зв’язки мiж окремими частинами явища, що вивчається, є нестiйкими. Учнi погано уявляють собi загальну структуру явища, його цiлiснiсть i взаємозв’язок компонентiв. Запам’ятовування, зазвичай, носить механiчний характер, заснований на враженнях та багаторазовому повтореннi. Тому процес вiдтворення завченого вирiзняється неточнiстю, великою кiлькiстю помилок, завчене недовго утримується в пам’ятi. Вiковий перiод 11–12 рокiв характеризується переходом вiд механiчної пам’ятi до смислової, яка формується пiд впливом навчання i має вирiшальне значення у здобуттi знань. Учнi вже починають робити першi спроби, щоб запам’ятати доступний для них матерiал не дослiвно, а осмислено.
Необхiдно систематично, впродовж тривалого часу, повторювати з ними пройдений навчальний матерiал. Необхiдно пам’ятати i про дослiвне запам’ятовування й вiдтворення, яке є важливим засобом нагромадження словникового запасу i культури мовлення, розвитку довiльної пам’ятi та самоконтролю, умiння помiчати помилки у вiдтвореному та їх виправляти. З цiєю метою учням потрiбно пропонувати багато задач i вправ, призначених для усного розв’язування.
В учнiв 6 класiв переважає мимовiльна увага (короткотривала), дитина легко вiдволiкається на який-небудь подразник, активно реагує на все нове, яскраве i незвичайне. Зосередження уваги на одному i тому ж об’єктi важко дається учням у цьому вiцi i призводить до швидкої стомлюваностi. Це звiсно заважає процесу навчання. Всi цi фактори потрiбно враховувати пiд час органiзацiї навчального процесу.
Усвiдомлення учнями значущостi навчального матерiалу та важливостi його засвоєння — умова стiйкостi довiльної уваги. На кiнець 6 класу обсяг i стiйкiсть уваги дещо зростають. Учням можна пропонувати бiльшi за обсягом тексти для самостiйного читання, складнiшi задачi (з бiльшою кiлькiстю дiй) для розв’язування. З метою активiзацiї навчально-пiзнавальної дiяльностi учнiв бажано пропонувати їм самостiйно складати задачi i ставити однокласникам запитання, якi стосуються вивченого теоретичного матерiалу. Така практика розвиває пам’ять i увагу в учнiв та вимагає вивчення теоретичного матерiалу.
Щоб сформувати прийоми довiльної уваги, слiд поруч iз звичайною дiяльнiстю пропонувати учням завдання з її перевiрки, а також завдання на складання плану дiяльностi та її контролю. Стiйкiсть уваги посилюється, коли змiст дiяльностi викликає зацiкавленiсть, коли в об’єктiв, що вивчаються, постiйно виявляються новi особливостi.
Вiд стилю мислення багато в чому залежить успiшнiсть дитини у навчаннi та подальшому життi. Тому навчальний процес має пiдтримувати довготривале мислення. З цiєю метою на уроках слiд заохочувати учнiв до роботи з пiдручником, систематично працювати над розвитком усної i писемної мови школярiв (коментування дiй, уснi вправи, складання учнями задач i запитань), розв’язувати багато задач з логiчним навантаженням, пропонувати учням творчi завдання, пов’язанi з опрацюванням рiзних видiв iнформацiї та вiдповiдним поданням їх виконання. У презентацiях бажано використовувати гiперпосилання.
Крiм того, що вiдбуваються змiни в когнiтивнiй сферi, в цьому вiцi змiнюється й головна дiяльнiсть учнiв. Якщо у початкових класах головною дiяльнiстю учнiв була навчальна, то поступово в учнiв 6 класу на перше мiсце виходить мiжособистiсне спiлкування з дорослими i ровесниками, суспiльно корисна праця, що позитивно позначається на розвитку психiки та особистостi загалом. Навчання залишається важливим для дiтей цiєї вiкової категорiї, але пiзнавальний iнтерес до навчання знаходиться на стадiї зацiкавленостi: легко виникає i легко згасає. Здебiльшого вiн спрямований на процес навчання, а не на його змiст.
Навчальнi труднощi молодших пiдлiткiв багато в чому залежать вiд емоцiйної сторони навчання, iнтересу, заохочення, похвали вчителя чи їх вiдсутностi. Якщо вчитель не стимулює самостiйнiсть та iнiцiативу в учнiв, а лише наставляє i контролює результати їх навчальної дiяльностi, то пiдлiтки втрачають iнтерес до навчання. Тому на уроках в 6-х класах слiд придiляти значну увагу iгровим моментам.
Розглянутi вище психологiчнi особливостi учнiв-шестикласникiв є загальними i найтиповiшими для дiтей даної вiкової категорiї. Вчителю слiд мати на увазi, що вiковi закономiрностi завжди проявляються через варiацiї iндивiдуальних якостей, якi залежать вiд особливостей органiзму конкретної людини та її психiки.
У шестикласникiв пiдсилюються iндивiдуальнi особливостi розвитку, пов’язанi з розвитком самостiйного мислення, iнтелектуальної активностi, творчого пiдходу до вирiшення завдань. У цей перiод важливо, щоб вчитель допомiг учню навчитися самостiйно здобувати знання: користуватися додатковою лiтературою, довiдниками, словниками, комп’ютером, Інтернетом. У 2014/2015 навчальному роцi 6 класи загальноосвiтнiх навчальних закладiв перейдуть на навчання за новими програмами для учнiв 5–9 класiв загальноосвiтнiх навчальних закладiв з якими можна ознайомитися на сайтi Мiнiстерства освiти i науки України за адресою: www.mon.gov.ua.
Для учнiв 5-х класiв чинними є рекомендацiї наданi у листi Мiнiстерства вiд 24.05.2013 р. № 1/9-368 «Про органiзацiю навчально-виховного процесу у 5-х класах загальноосвiтнiх навчальних закладiв i вивчення базових дисциплiн в основнiй школi».
При виборi навчального плану для учнiв 5–6-х класiв необхiдно користуватися наказом Мiнiстерства освiти i науки України вiд 29.05. 2014 № 664 «Про внесення змiн до наказу Мiнiстерства освiти i науки, молодi та спорту України вiд 03.04.2012 р. № 409» та листом МОН вiд 11.06.2014 № 1/9-303 «Про навчальнi плани загальноосвiтнiх навчальних закладiв та структуру 2014/2015 навчального року».
Директор департаменту
Ю. Г. Кононенко
Додаток 3
до листа Міністерства освіти і науки України
від 01.07. 2014 р. № 1/9-343
Основна школа.
Математика
6 класи загальноосвiтнiх навчальних закладiв продовжать навчання за новою програмою «Математика. Навчальна програма для учнiв 5–9 класiв загальноосвiтнiх навчальних закладiв» — К.: Видавничий дiм «Освiта», 2013 та розмiщеною на сайтi Мiнiстерства освiти i науки України (www.mon.gov.ua/ua//activity/education/56/general-secondary-ducation/educati onal_programs/1349869088/). За Типовими навчальними планами загальноосвiтнiх навчальних закладiв, затвердженими наказом МОНмолодьспорту вiд 03.04.2012 № 409, на вивчення математики у 6 класi вiдводиться 4 години на тиждень.
В основу побудови змiсту й органiзацiї процесу навчання математики в 6 класi покладено компетентнiсний пiдхiд, вiдповiдно до якого кiнцевим результатом навчання предмета є сформованi певнi компетентностi учнiв. Їх сутнiсний опис подано в програмi у роздiлi «Державнi вимоги до рiвня загальноосвiтньої пiдготовки учнiв».
Курс математики 6 класу передбачає розвиток i поглиблення знань учнiв про числа i дiї над ними, числовi й буквеннi вирази, величини та їх вимiрювання, рiвняння, числовi нерiвностi, а також уявлень про окремi геометричнi фiгури на площинi i в просторi. Понятiйний апарат, обчислювальнi алгоритми, графiчнi умiння i навички, що мають бути сформованi на цьому ступенi вивчення курсу, є тим пiдґрунтям, що забезпечує успiшне вивчення в наступних класах алгебри i геометрiї, а також iнших навчальних предметiв, де застосовуються математичнi знання.
Основу курсу становить розвиток поняття числа та формування мiцних обчислювальних i графiчних навичок. У 6 класi продовжується поступове розширення множини натуральних чисел до множини рацiональних чисел шляхом послiдовного введення дробiв (звичайних i десяткових), а також вiд’ємних чисел разом iз формуванням культури усних, письмових, iнструментальних обчислень.
Важливе значення для пiдготовки учнiв до систематичного вивчення алгебри, геометрiї та iнших предметiв мають початковi вiдомостi про метод координат, якi дiстають учнi 6 класу: зображення чисел на координатнiй прямiй, прямокутна система координат на площинi, виконання вiдповiдних побудов, побудова i аналiз окремих графiкiв залежностей мiж величинами.
Істотне мiсце у вивченнi курсу займають текстовi задачi, основними функцiями яких є розвиток логiчного мислення учнiв та iлюстрацiя практичного застосування математичних знань. Пiд час розв’язування текстових задач учнi також вчаться використовувати математичнi моделi. Розв’язування таких задач супроводжує вивчення всiх тем, передбачених програмою.
Змiст геометричного матерiалу включає початковi вiдомостi про планiметричнi (коло, круг, сектор) i стереометричнi (цилiндр, конус, куля) фiгури.
Вивчення геометричних фiгур має передбачати використання наочних iлюстрацiй, прикладiв iз довкiлля, життєвого досвiду учнiв, виконання побудов i сприяти виробленню вмiнь видiляти форму i розмiри як основнi властивостi геометричних фiгур. Закрiплення понять супроводжується їх класифiкацiєю (кутiв, трикутникiв, взаємного розмiщення прямих на площинI). Властивостi геометричних фiгур спочатку обґрунтовуються дослiдно-iндуктивно, потiм застосовуються в конкретних ситуацiях, що сприяє виробленню в учнiв умiнь доказово мiркувати.
Основа iнтеграцiї геометричного матерiалу з арифметичним i алгебраїчним — числовi характеристики (довжина, площа, об’єм) геометричних фiгур. Узагальнюються знання учнiв про одиницi вимiрювання довжини, площi, об’єму i вмiння переходити вiд одних одиниць до iнших, оскiльки цi знання i вмiння використовуються у вивченнi предметiв природничого циклу i в трудовому навчаннi.
У навчання математики в 6 класi вводяться елементи теорiї ймовiрностей. В учнiв формуються початковi вiдомостi про множину, її елементи. На прикладах пояснюються поняття випадкової подiї та ймовiрностi її появи.
Важливим є формування в учнiв умiнь подавати данi у виглядi таблиць, графiкiв i дiаграм рiзних типiв та на основi їхнього аналiзу робити вiдповiднi висновки.
Вивчення математики у 6 класi здiйснюється з переважанням iндуктивних мiркувань в основному на наочно-iнтуїтивному рiвнi iз залученням практичного досвiду учнiв i прикладiв iз довкiлля. Вiдбувається поступове збiльшення теоретичного матерiалу, який вимагає обґрунтування тверджень, що вивчаються. Це готує учнiв до ширшого використання дедуктивних методiв на наступному етапi вивчення математики.
У цьому роцi навчальнi заклади будуть забезпеченi наступними пiдручниками з математики: «Математика. 6 клас» (авт. Мерзляк А. Г., Полонський В. Б., Якiр М. С.), «Математика. 6 клас» (авт. Тарасенкова Н. А., Богатирьова І. М., Коломiєць О. М., Сердюк З. О.), «Математика. 6 клас» (авт. Істер О. С.). Далi детальнiше про кожний з них.
Пiдручник «Математика. 6 клас», автори А. Г. Мерзляк, В. Б. Полонський, М. С. Якiр,видавництво «Гiмназiя», 2014.
Змiст пiдручника ґрунтується на таких концептуальних засадах:
наступнiсть до курсу математики 5 класу;
доступнiсть у поєднаннi з науковiстю;
пропедевтичнiсть по вiдношенню до систематичних курсiв алгебри i геометрiї 7 класу;
прикладна спрямованiсть.
Автори пiдручника ставили за мету реалiзацiю ряду важливих i традицiйно складних дидактичних i загальнопедагогiчних задач.
Формування необхiдних навчальних компетенцiй.
Розвиток логiчного, евристичного, алгоритмiчного мислення дитини.
Сприяння всебiчному розвитку дитини.
Формування стiйкого iнтересу до навчання, зокрема до вивчення математики.
Набуття необхiдних життєвих компетентностей.
Пiдручник складається з чотирьох параграфiв, що вiдповiдають чотирьом основним темам, якi вивчаються в 6 класi:
§1. Подiльнiсть натуральних чисел.
§2. Звичайнi дроби
§3. Вiдношення i пропорцiї
§4. Рацiональнi числа i дiї з ними
Параграфи подiлено на пункти загальним числом 46. Змiст кожного пункту присвячено певнiй темi навчальної програми.
Текст пiдручника написано доступною мовою, що дає змогу учневi в разi потреби самостiйно опановувати навчальний матерiал. Цьому сприяє наявнiсть прикладiв розв’язання типових задач, структурне та iлюстративне оформлення.
Численний i рiзноманiтний дидактичний матерiал дає змогу вчителю органiзовувати роботу з групами учнiв рiзного рiвня та реалiзовувати iндивiдуальний пiдхiд у навчаннi. Дидактичний матерiал до кожного пункту за допомогою спецiальної символiки розподiлено за рiвнями складностi вiдповiдно до рiвнiв навчальних досягнень учнiв, вiд найпростiших до задач пiдвищеної складностi, позначених значком «*», якi не є обов’язковими для розв’язання i призначенi для роботи з обдарованими учнями. Як правило, сусiднi вправи — це пари аналогiчних задач, що допоможе вчителю органiзувати закрiплення методiв розв’язування типових задач при виконаннi домашньої роботи. У роздiлi «Дружимо з комп’ютером» наведено понад 50 додаткових завдань до дидактичного матерiалу пiдручника, спрямованих на формування в учнiв алгоритмiчного мислення i навичок застосування комп’ютеру.
У багатьох задачах фiгурують конкретнi статистичнi данi, представлено реальнi побутовi ситуацiї, використовується iнформацiя з українознавства.
Структуровано i систематизовано роботу iз закрiплення знань. У кожному пунктi наведено питання, якi призначенi для самоперевiрки засвоєння теоретичного матерiалу, якi також можна використовувати для контролю знань. Пiсля кожного пункту подано групу задач на повторення; пiсля кожного параграфу — завдання в тестовiй формi, i завершує пiдручник роздiл «Вправи для повторення за курс 6 класу».
Розвитку iнтересу до предмету сприятимуть задачi логiчного характеру пiд рубрикою «Задача вiд Мудрої Сови», що мiстяться в кожному пунктi, та оповiдання з рубрики «Коли зроблено уроки», присвяченi iсторiї розвитку роздiлiв математики, що вивчаються.
Пiдручник «Математика. 6 клас» (авт. Тарасенкова Н. А., Богатирьова І. М., Коломiєць О. М., Сердюк З. О.), Видавничий дiм «Освiта», 2014.
У структурi пiдручника 5 роздiлiв («Подiльнiсть натуральних чисел», «Звичайнi дроби та дiї з ними», «Вiдношення i пропорцiї», «Рацiональнi числа та дiї з ними», «Вирази i рiвняння»), вступне слово до учнiв, завдання для повторення вивченого наприкiнцi навчального року, вiдповiдi, предметний покажчик. Кожен роздiл розпочинається перелiком передбачуваних пiзнавальних результатiв у рубрицi «У роздiлi дiзнайтесь …», а завершується рубрикою «Перевiрте, як засвоїли матерiал роздiлу», який мiстить контрольнi запитання узагальнювального характеру i тестовi завдання.
Роздiли пiдручника подiлено на параграфи. У кожному параграфi мiститься: основний навчальний матерiал; додатковi вiдомостi у рубрицi «Дiзнайтеся бiльше»; запитання для повторення вивченого в межах параграфа у рубрицi «Пригадайте головне»; система задач чотирьох рiвнiв складностi (рубрика «Розв’яжiть задачi»), яка завершується окремими блоками завдань «Застосуйте на практицi» та «Задачi на повторення».
Навчальний текст, як правило, розгортається за таким планом: актуалiзацiя попереднього досвiду учнiв або аналiз малюнка чи життєвої ситуацiї; мiркування (або задача), що приводять до нового поняття, факту, способу дiяльностi; формулювання, яке треба запам’ятати; проблемне запитання iз вiдповiддю; як коротко записати новi позначення; вказiвка «Звернiть увагу»; типова задача; узагальнення способу розв’язування типової задачi (чи вказiвка на особливостi, якi варто усвiдомити). У побудовi мiркувань здебiльшого використовується спосiб «вiд конкретного до загального», широко застосовуються аналiз, синтез, узагальнення, систематизацiя, порiвняння, зокрема прийом зiставлення i протиставлення. Важлива роль вiдводиться вiзуальнiй опорi для успiшного здiйснення учнями розумових дiй.
Змiст пiдручника та апарат органiзацiї його засвоєння спрямованi також на творчий розвиток учнiв, мотивацiю навчання, стимулювання пiзнавального iнтересу, забезпечення успiшної самостiйної роботи учнiв. Розв’язання бiльшостi типових сюжетних задач подано алгебраїчним способом. Задачi для рiзних видiв класної й позакласної роботи, в тому числi практичного спрямування, подано пiсля кожного параграфа, вони мають наскрiзну нумерацiю. Спецiальною пiктограмою «Будиночок» позначено задачi, якi рекомендуються для домашньої роботи.
Пiдручник добре iлюстрований. Корольовi фотографiї та iлюстрацiї несуть добре продумане дидактичне навантаження i полегшують сприймання та розумiння учнями нового навчального матерiалу. Кожен малюнок вiдображає певний математичний змiст, в тому числi й художня композицiя першої сторiнки кожного роздiлу.
Пiдручник «Математика. 6 клас». (авт. Істер О. С), видавництво «Генеза» 2014.
Пiдручник складається з чотирьох роздiлiв, назви й змiст яких вiдповiдають програмi. Кожен з них починається короткою мотивацiєю його вивчення. Роздiли складаються з параграфiв, яких у пiдручнику 54. Пiдручник дозволить не тiльки засвоїти програму з математики для 6-го класу, а й буде сприяти розвитку мислення, творчих здiбностей учнiв, їх iнтересу до навчання взагалi, i математики зокрема.
Лаконiчне, але в той самий час повне пояснення теоретичного матерiалу, проiлюстроване необхiдною кiлькiстю прикладiв i задач. Пiдручник мiстить бiля 1600 вправ, якi диференцiйовано за 4 рiвнями складностi, видiлено вправи пiдвищеної складностi та задачi рубрики «Цiкавi задачi для учнiв не ледачих». У бiльшостi параграфiв кiлькiсть вправ подано з деяким перебiльшенням. Це, разом з диференцiацiєю вправ, дозволить вчителевi вибирати вправи для класних (номери цих вправ подано чорним кольором) та домашнiх робiт (номери цих вправ подано синiм кольором) з урахуванням рiзного рiвня розвитку учнiв. Пiдручник мiстить структурнi елементи, якi спрямованi на широкi можливостi самоосвiти учнiв та контролю з боку батькiв, зокрема завдання для перевiрки знань теми у формi тематичної контрольної роботи. Пiдручник мiстить достатню кiлькiсть вправ пропедевтичного характеру, що сприятимуть вивченню курсiв алгебри i геометрiї у 7–9 класах.
Значну увагу слiд придiлити патрiотичному вихованню, розповiдям про видатних українських математикiв, вибору задач з вiдповiдним формулюванням тощо.
Для учнiв 5 класу залишаються чинними iнструктивно-методичнi рекомендацiї, що мiстяться у листi Мiнiстерства вiд 24.05.13 № 1/9-368 «Про органiзацiю навчально-виховного процесу у 5-х класах загальноосвiтнiх навчальних закладiв i вивчення базових дисциплiн в основнiй школi» ознайомитись з якими можна на сайтi МОН (http://www.mon.gov.ua/ua/often-requested/methodical-recommendations/), а для учнiв 7–11-х класiв чинними залишаються рекомендацiї, що мiстяться у листi Мiнiстерства вiд 01.06.2012 року № 1/9-426 «Щодо iнструктивно-методичних рекомендацiй iз базових дисциплiн» (Інформацiйний збiрник та коментарi Мiнiстерства освiти i науки, молодi та спорту України № 17-22, 2012 р.).
Директор департаменту
Ю. Г. Кононенко